Grand Prix Monaco





Przed nami kolejny weekend wyścigowy F1, a konkretniej już szósty w tym sezonie. Runda ta odbędzie się na legendarnym torze w Monte Carlo.

Ciasny, krótki i niezwykle zdradliwy tor swój początek miał w roku 1929. Twórce pierwszej edycji tej rundy był Antony Noghes. Tor Circuit de Monaco składa się z dwóch ulic: Monte Carlo i La Condamine. Linia jazdy po torze w Monaco zawiera wiele wzniesień, wąskich odcinków. Wielu ekspertów uważa, że jest to najbardziej wymagający torów dla kierowcy, z czym w pełni się zgadzam.

Od roku 1955 do dnia dzisiejszego wyścig ten jest stałą rundą w eliminacjach mistrzostw świata F1.
Tor w Monaco mógłby opisać jako ''żywy tor''. Codziennie przejeżdżają tamtędy samochody i prowadzony jest normalny ruch drogowy. Dopiero podczas weekendu wyścigowego na ulicach rozkładane są barierki. Ważne jest to, że pierwszy i drugi trening jest rozgrywany zawsze w czwartki, piątek zaś jest dniem wolnym, a sobota i niedziela pozostaje bez zmian.

Najwięcej zwycięstw na torze w Monte Carlo odnotował Ayrton Senna - 6.

Od tego roku nastąpiło kilka zmian technicznych, ale przejdźmy do rzeczy.

NOWE PODIUM
Na pewno każdy fanatyk F1 kojarzy wyścig w Monaco i trójkę najlepszych niedzielnych kierowców z trofeami, które odbierają na poziomie ulicy. Od tego roku nastąpiła jednak ogromna zmiana. Podium znajduje się na podwyższeniu.


Link - tt


NOWE BARIERY I ASFALT

Bolidy nowej generacji(2017) posiadają większy docisk aerodynamiczny. Z tego ów względu organizatorzy zostali zmuszeni do zwiększenia bezpieczeństwa na torze. Poprawiono więc bariery TecPro w zakrętach 1, 4, 11, 12,15. Nowy asfalt został położony na całej prostej start - meta do 50 m po zakręcie nr 1. Później od zakrętu nr 4 do nr 8. Po wyjściu z tunelu(który miał wiele historii np utrata panowania nad samochodem, przez mistrza świata z 2007 roku link poniżej) do zakrętu numer 10. Również między zakrętami numer 12 do 14 i od zakrętu numer 19 do końca całego okrążenia. 

Czy nowy asfalt coś zmieni? Myślę, że nie. Ostatnia jego wymiana miała miejsce w 2014 roku. Oczywiście na początku weekendu tor będzie śliski, przez brak nagumowania, ale po treningach i ''przetarciu'' linii jazdy pozwoli na jazdę na limicie.







SKRZYDŁA TYPU T - WING

Nie każdy zespół korzysta z tego typu tylnych skrzydeł, które w ramach przypomnienia zostały zakazane na sezon 2018. Dość skomplikowany element bolidu, pozwala na różnorakie rozwiązania techniczne. Podczas weekendu w Monte Carlo zastosują go po raz pierwszy Force India oraz Red Bull. Co z Renautl? Francuska marka najprawdopodobniej również go wykorzysta.


SAMODZIELNY DOBÓR OPON

Po raz pierwszy w tym sezonie, zespoły mają dowolny wybór mieszanek opon na wyścig. Do wybory jest opona ultra - miękka, super - miękka i miękka. Nakazem ze strony Pirelli jest komplet opon ultra - miękkich na Q3 i po jednym z pozostałych typów mieszanek. Pozostałe kompletny opon(10)można wybrać dowolnie.

REKORD OKRĄŻENIA?
Nowe samochody pobiły dotychczas wszelkie rekordy na każdym z torów w tym sezonie. Czy stanie się tak również w Monaco? Rekord okrążenia w obecnej konfiguracji to 1:13;532(Kimi Raikkonen 2006), a Daniela Ricciardo 1:13:622 (sezon 2016). Tor skrócono w 2015 o 3 metry.

FERRARI CZY MERCEDES?

Moim zdaniem ze względów na charakterystykę tego toru i umiejętności kierowcy Lewis Hamilton zdobędzie tutaj PP. Włoski team ma zbliżony osiągami bolid do niemieckiego zespołu, ale Monte Carlo to dominacja oczywiście przy podobnych osiągach, umiejętności kierowcy, a w moim mniemaniu większe posiada Brytyjczyk aniżeli niemiecki kierowca.


ZSamoobacz obraz na Twitterze

Komentarze

Popularne posty